9. marraskuuta 2012

Kristine From & Marja-Leena Koppinen: Menossa mukana. Tukea tarvitsevan lapsen ja nuoren toiminnallinen osallistuminen






(PS-kustannus, 2012)


Onko lapsi tai nuori osa ryhmää vai kohdellaanko häntä erilaisena, toiminnan kohteena? Kasvattaja voi pitää tukea tarvitsevan oppilaan tasavertaista osallistumista haasteellisena. Lapsi voi puolestaan kokea, ettei pääse toimimaan ja osallistumaan samoin kuin muut eli lapsena toisten joukossa. Toiminnan ja osallistumisen mahdollisuudet voivat vaihdella sen mukaan, nähdäänkö haaste lapsessa, ympäristössä vai vuorovaikutuksessa.


Jokaisen lapsen ja nuoren tulee voida osallistua toimintaan osana muuta ryhmää. Kirjassa esitellään toimiva ja käytännöllinen malli, jonka avulla voi suunnitella, toteuttaa ja arvioida tukea tarvitsevan toiminnallista osallistumista lapsiryhmässä. Mallissa kiinnitetään huomiota muun muassa vuorovaikutukseen, toimintaympäristöön sekä yksilöllisiin, ryhmään ja yhteistyöhön liittyviin tekijöihin. Malli tarjoaa mahdollisuuden luoda kasvuympäristöjä ja antaa uutta näkökulmaa ammattilaisten ja vanhempien väliseen yhteistyöhön.



Kasvattajalle kirja avaa tukea tarvitsevan lapsen ja nuoren toiminnan ja osallistumisen toteutumisen haasteita ja mahdollisuuksia. Keskustelun virittämiseksi kirjasta löytyy tehtäviä, joiden avulla ydinajatuksia voi syventää ja koota omia kokemuksia ja käytännön yhdistämiseen.

Oma arvioni: Mielenkiintoinen uutuuskirja, joka tarjoaa tietoa osallistumisen edellytyksistä ja esteistä, jotta kaikki yksilöt voisivat aidosti olla menossa mukana iästä ja tuen tarpeesta riippumatta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!