Tony Dunderfelt: Kuuntele ja tule kuulluksi

Kustantaja: Kauppakamari
Julkaisuvuosi: 2015
Sivumäärä: 81 s.

K
aikki tietävät, että kuunteleminen on ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa tärkeää. Nykyään myös jokainen ihminen haluaa tulla kuulluksi. Yhteistyö murenee jo alussa, jos jompikumpi osapuolista kokee, ettei hänen näkemyksiään – ja ennen kaikkea tunteitaan – ole otettu kuuleviin korviin.

Kuuntelemisen taito ja kuulluksi tulemisen kokemus ovat työyhteisöjen kehittämisen perusta ja nykyaikaisen johtamisen kulmakivi.

Kuunteleminen ei ole todellakaan helppoa! Ei riitä, että on fyysisesti paikalla. Kuuntelemiseen tarvitaan myös henkistä läsnäoloa ja empatiakykyä, varsinkin jos on puhujan kanssa eri mieltä.

Psykologi Tony Dunderfelt on toiminut yli 30 vuotta kuuntelutaidon ja vuorovaikutustaitojen valmentajana. Hän opastaa, miten yksinkertaisilla harjoituksilla, psykojumpalla, voi tehokkaasti edistää kuuntelemisen taitoja ja kehittää yhteistyötä, jossa jokainen saa tulla kuulluksi.

Oma arvioni: ”Kun annan toiselle ihmiselle aidon läsnäolon ja kuuntelemisen lahjan, niin silloin hän haluaa antaa minulle samanlaisen kuuntelemisen vastalahjan. Silloin meidän välillemme syntyy toistemme mielipiteitä, kokemuksia ja tarpeita kunnioittava kuuntelemisen tila, jossa me molemmat koemme tulevamme kuulluiksi ja nähdyiksi.” Näin toteaa uutuuskirjassaan Tony Dunderfelt.


Tämän kirjan lukemisen jälkeen ymmärtää ainakin sen, että läsnä oleva kuunteleminen ei ole niin yksinkertaista kuin helposti luulisi. Onneksi se ei kuitenkaan ole kovin vaikeaakaan. Tarvitaan ennen kaikkea halua ja vähän aikaa, sillä jo kolmekymmentä sekuntia riittää. Aion kokeilla kirjan ”oppeja” ihan käytännössäkin erilaisissa tilanteissa. Saattaa olla, että palaan tähän teemaan myöhemminkin. Vuorovaikutustaitoja ei voi koskaan hallita liian hyvin, joten kirjaa voi suositella lämpimästi kaikille – olet sitten mielestäsi erinomainen, keskinkertainen tai huono kuuntelija.