Siirry pääsisältöön

Jenni Kallio: Opettamisen vallankumous – Opettajasta elinikäisen oppimisen valmentajaksi


Kustantaja: Tietosanoma
Julkaisuvuosi: 2016
Sivumäärä: 223 s.

M

iten vastata suomalaisen koulun muutostarpeeseen? Miten luoda iloa ja intoa oppimiseen? Millaiset ovat opettajan ja oppilaan uudet roolit? Mikä on merkityksellistä alati muuttuvassa maailmassa?

Opetuksen painopiste siirtyy elinikäisen oppimisen asenteen kehittämiseen, mikä korostuu syksyllä 2016 käyttöön otettavassa uudessa opetussuunnitelmassa. Yhä tärkeämmäksi tulee ohjata oppilasta oman potentiaalinsa ja oppimisen ilon löytämiseen sekä oman elämänsä aktiiviseen johtamiseen.

Opettamisen vallankumous tarjoaa opettajille ja kasvattajille uuden ja innostavan lähestymistavan opettamiseen: valmentavan työotteen. Sen avulla kasvatetaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, osallisuuteen, aktiiviseen omasta elämästä vastuun ottamiseen ja elinikäisen oppimisen aatteeseen. Valmentavan työotteen keskiössä ovat yhteisöllisyys, voimaannuttavat kohtaamiset, luovuuden herätteleminen, omien vahvuuksien kautta toimiminen sekä psykologisen pääoman eli itseluottamuksen, toivon, optimismin ja sinnikkyyden kasvattaminen.

Kirja on tarpeellinen apuväline ja inspiroiva uusien ajatusten herättelijä opettajille, rehtoreille, koulun ja työyhteisön kehittäjille, kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville sekä vanhemmille.

Oma arvioni: Olipa mielenkiintoista tutustua kirjan kautta valmentavaan työotteeseen – ja itse asiassa huomata soveltavansa tämän toimintatavan keskeisiä periaatteita omassa työssään miettimättä asiaa kuitenkaan sen enempää. Onhan se totta, että opettajan rooli on muuttunut ja muuttumassa edelleen entistä enemmän tiedon jakajasta oppimisen ohjaajaksi – miksei siis myös oppijoiden valmentajaksi. Kirja ravistelee perinteisiä käsityksiä opettamisesta innostavasti ja konkreettisin esimerkein.

Keskeistä valmentavassa työotteessa on oppijan yksilöllisyyden kunnioittaminen, vahvuuksiin keskittyminen ja aktiivisen ja itselle merkityksellisen toiminnan mahdollistaminen. Hyviä elementtejä myös elämässä yleensä, ei vain koulussa.

Jenni Kallion teos on erinomaista luettavaa kaikille sellaisille opettajille, jotka kaipaavat työhönsä uusia ideoita ja omaavat elinikäisen oppimisen asenteen. Suosittelen kirjaa lämpimästi oikeastaan kaikille ihmistyötä tekeville. Se tarjoaa meille paljon pohdittavaa ja saa lukijan ymmärtämään paremmin esimerkiksi  arvostavan kohtaamisen ja läsnä olevan kuuntelemisen merkitystä – ainakin toivottavasti.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tommi Kovanen & Jenny Rostain: Kuolemanlaakso

"Pienenä poikana jäällä kuulin tarinan miehestä, jota oli taklattu selkään. Mies oli muuttunut sen seurauksena, kadonnut täysin koko kuvasta. Puhuttiin, että nykyään hän kulki kuin elävä kuollut, ilman valoa silmissään. Ja tuota taklausta ja sen seurauksia alettiin kutsua kuolemanlaaksoksi.” – Tommi Kovanen
26. tammikuuta 2013 Rauman Lukon puolustajalla Tommi Kovasella on edessä peli Bluesia vastaan. Ottelun pitäisi olla aivan tavallinen, samanlainen kuin yli 500 kertaa aiemmin Kovasen liigauran aikana. Kovanen kuitenkin taklataan rajusti takaapäin, eikä mikään ole sen jälkeen kuten ennen.
Seuraamuksia tästä taklauksesta ei tule muille kuin Kovaselle: hänellä diagnosoidaan aivovamma, joka pakottaa hänet lopettamaan uransa. Kukaan ei ota vastuuta tapahtuneesta, ja Kovasta kehotetaan olemaan asiasta hiljaa. Vamman seurauksena Kovasen tunteet alkavat kadota, ja väsymys tuntuu lamaannuttavalta. Lehdistölle ja läheisille hän uskottelee kaiken olevan hyvin – mutta hänen elämänsä hajoamin…

Pirjo Maijala: Terveyskeskusosasto

"Se on minun
tuo tuolla, joka makaa
jota te käännätte ja väännätte

tuskailette
riesa, vaiva, ei osaa itse vessaan
puhumattakaan muusta
edes ruokailusta.

Se on minun
jolle te äyskitte ja tiuskitte
turhautuneena ja väsyneenä
pudotatte sängystä
annatte vääriä lääkkeitä.

Se on minun
jonka sydämen särjette harva se päivä
se ymmärtää kaiken
vaikka ei kuule tai näe.

Se on minun
jonka te jätätte tuntikausiksi yksin huoneeseen
yön pimeään

otatte kellon, että se ei häiritse kahvitaukoanne
nyrpistätte nenää, kun pesette tai vaihdatte vaippoja aamulla
käännytte pois.

Se on minun."

Oma arvioni: Pirjo Maijalan terveyskeskuksen vuodeosastolle sijoittuvissa runoissa puhutaan suoraan ja kaunistelematta siitä todellisuudesta, jossa monet sairaat vanhukset joutuvat elämänsä loppuaikoja viettämään ja kiireen uuvuttamat hoitajat työtään tekemään. Runot herättivät myös henkilökohtaisia muistoja ajalta, jonka jouduin vuodeosastolla mummojen keskellä viettämään. Voi, kuinka vihasinkaan niitä ylisuu…

Heini Saraste & Kalle Könkkölä: Voihan vammainen – Lasten kuvasanakirja vammaisuudesta

Miksi opaskoiraa ei saa silittää?Kuinka nopeasti sähköpyörätuolilla pääsee?Mikä on pimeä huone? Mitä apua kellosta on ruokalajien valinnassa?

Lasten kuvasanakirja vammaisuudesta on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat tietää enemmän vammaisten ihmisten elämästä. Kirjassa seikkailevat kaverukset Myrsky, Kalle, Siiri, Jaakob ja Leila. Osa lapsista on vammaisia, osa ei. Heille kaikille sattuu ja tapahtuu!
Oma arvioni: Tämän varsin odotetun kirjan idea on suorastaan loistava ja kuvitus mitä mainioin; värikäs, oivaltava ja sopivan humoristinen. Koska kirja on tehty yhdessä Kynnys ry:n kanssa ja sen toimituskuntaan on kuulunut myös muiden vammaisjärjestöjen edustajia, odotukset varsinkin tiedollisen sisällön oikeellisuuden suhteen olivat korkealla.
Vihdoinkin olemme siis saaneet suomalaisen lapsille suunnatun kirjan, jonka kanssa päiväkoti-ikäisten ja alkuopetuksessa olevien lasten kanssa on hyvä lähestyä erilaisuutta – ennakkoluulottomasti ja ilman turhia pelkoja. Lapsethan ovat yleensä luonn…