Rob Sears: Donald Trumpin kauneimmat runot

Kustantaja: Aula & Co
Julkaisuvuosi: 2017
Englanninkielinen alkuteos: The Beautiful Poetry of Donald Trump (2017)
Suomentanut: Pekka Tuomisto
Sivumäärä: 138 s.

Mitä jos Donald Trumpilla on salainen puoli; herkkä ja lyyrinen? Sykkiikö Trumpin karkean kuoren alla runoilijan sydän?

Tämä kysymys mielessään Rob Sears alkoi tarkastella Trumpin twiittejä ja puheita uudenlaisesta näkökulmasta. Lopputulos löi hänet ällikällä – pilkkomalla ja järjestämällä uudelleen Trumpin twiittejä, puheita ja haastatteluja Searsin eteen muotoutui joukko häikäisevän kauniita säkeitä ja eteeristä runoutta. Tämä ainutlaatuinen kokoelma paljastaa erilaisen Donald Trumpin, joka yllättää niin lukijatkin kuin kriitikotkin.

Oma arvioni: Trumpilla on suuret luulot itsestään ja aivan älyttömiä suunnitelmia. Hän halveksii useita ihmisiä. Nämäkin piirteet ovat selvästi nähtävissä tämän sinänsä kiinnostavalla tavalla kootun runoteoksen säkeissä. Näin ollen ainakaan minun käsitykseni Trumpista ei miksikään muutu.
"Minä olen paras

Minä ennustin Applen kurssilaskun
Minä rakennan suuren, suuren muurin
Minä rakennan rakennuksia, joissa on 94 kerrosta
Minun käteni eivät ole – ovatko ne pienet?"