Siirry pääsisältöön

Markku T. Hyyppä: Ikääntyvän muistikirja

Kustantaja: Duodecim
Julkaisuvuosi: 2018
Sivumäärä: 160 s.

Ikääntyvän muisti ei aina toimi. Luvut, nimet ja uudet asiat voivat unohtua helposti. Avaimet ovat usein kadoksissa. Ikääntyvän muistin parantamiseksi on olemassa erilaisia menetelmiä mm. ravitsemusta, liikuntaa ja meditaatiota. Kaupan on myös älylääkkeitä, joiden kerrotaan tehostavan aivojen toimintaa. Muistin buustaus eli pikainen edistäminen laitteiden ja tietokoneohjelmien avulla on luonut miljardien markkinat. Tieteellinen näyttö menetelmien vaikutuksista on unohdettu tai syrjäytetty muistin buustauksen huumassa.

Markku T. Hyyppä kertoo Ikääntyvän muistikirjassa, mitä tieteellinen tutkimus sanoo ikääntyvän muistin buustauksesta ja hoksaamisen parantamisesta. Miten muisti toimii ja voiko unohtaminen auttaa muistamista? Kirjassa käsitellään muistin parantamiseen tarjotut älylääkkeet, ravinto ja laitteet sekä niihin liittyvä tämänhetkinen tutkimustieto. Kannattaako pelata muistin buustaukseen suunniteltuja pelejä? Kannattaako adoptoida uusi kieli? Kirjassa muistetaan myös liikunta, musiikki ja kulttuuri, joiden harrastamisen on väitetty parantavan muistia ja ehkäisevän muistin rapistumista. Kirja tarjoaa apua terveelle ikääntyvälle, jota huolettavat unohtelu ja muistin ajoittainen pätkiminen. 

Oma arvioni: Hyypän kirjan keskeisin sanoma piilee vanhassa tutussa sanonnassa: "Vierivä kivi ei sammaloidu." Aktiivisen elämäntyylin säilyttäminen koituu myös ikääntyvän muistin parhaaksi. Terveellinen ruokavalio, riittävä uni, kuntoilu, uusien asioiden opetteleminen ja stressin välttäminen ovat tutkitusti hyväksi meille kaikille. Myös romaanien lukeminen ja sosiaalinen aktiivisuus vaikkapa kuorolauluharrastuksen muodossa tukevat muistia ja hoksaamista iän karttuessa. 

Ikääntyvän muistikirjaa lukiessa tuli usein kuitenkin sellainen tunne, että auttaakohan muistamista lopulta mikään. Sen verran korkealla hyväksyttävien keinojen rima kirjoittajalla oli - mutta hyvä niin. Vaikka tiede ei tarjoakaan lopullista totuutta, on siihen paljon parempi nojata kuin erilaisiin hatariin uskomuksiin ja mutu-tuntumaan.

Kirja tarjoaa lukuisia yllättäviä faktoja. Aion jatkossakin juoda päivittäin kahvia, ottaa välillä nokoset, lukea kirjoja, kuunnella musiikkia sekä haastaa aivojani opiskelemalla uusia asioita. Teen näitä asioita ennen kaikkea siksi, että ne lisäävät hyvän olon tunnetta. Ja, jos vielä ikään kuin kylkiäisenä auttavat osaltaan muistiani toimimaan paremmin - ja mahdollisesti jopa ehkäisevät muistisairauden kehittymistä tulevaisuudessa, mikäs siinä. 

Tämän kirjan oivallinen opetus on minusta se, ettei hyvän muistin salaisuus löydy pillereitä popsimalla - ei vaikka mainokset niin lupaisivatkin. Tämän teoksen luettuani suhtaudun kyllä joka puolelta pursuavaan terveysviestintään vieläkin kriittisemmin kuin aiemmin. Siis, jos se nyt ylipäänsä on mahdollista...


Kirjaa voi suositella etenkin niille, jotka ovat kiinnostuneita muistinsa hoitamisesta, mutta jotka eivät halua luottaa vippaskonsteihin, vaan kaipaavat tiukempaa tietoa toimintansa pohjaksi. Vaikka kirja on suunnattu ikääntyneille, on se kiinnostavaa luettavaa keski-ikäisillekin.